Spoznajte naslednje fenomene spletnih zmenkov:

1. fenomen spletnih zmenkov: »Breadcrumbing« (»puščanje drobtinic«)

Po klepetu prek aplikacije za zmenke, ki je poln namigovanj in flirtanja (pogosto šele čez nekaj časa), sledijo le še občasna sporočila, ki padejo kot strela z jasnega in brez kakršnegakoli konteksta. Strokovnjaki pojasnjujejo to taktiko izkazovanja naklonjenosti kot posledico tega, da med flirtanjem ni prišlo do nobene potrditve, zato sporočila prihajajo kot drobtinice le še občasno. Na ta način si pošiljatelj tovrstnih sporočil dviguje nizko samozavest, pravega interesa pa pravzaprav ni. Če bi radi slepomišenju naredili konec, strokovnjaki svetujejo, da jasno poveste, da vam ni do igric in snubca izbrišete iz kontaktov.

2. fenomen spletnih zmenkov: »Benching« (»čakanje na rezervni klopi«)

Tudi ta fenomen spletnih zmenkov je poimenovan z anglicizmom, ki izhaja iz angleške besede »bench«, kar pomeni klop. Označuje pa situacijo, ko med spletnimi zmenkarijami pristanete na rezervni klopi. Tam ste deležni občasne pozornosti, za vsak slučaj, če ostali zmenki ne bodo šli po načrtih. Fenomen prepoznate po tem, da komunikacija napreduje počasi, s predolgimi premori med posameznimi sporočili, da bi lahko gladko stekla, razlage, zakaj sporočila prihajajo tako poredko, pa zvenijo bolj kot izgovori. Manjka predanost in pristen interes. Glavni razlog za izogibanje je želja po pozornosti. Vsake toliko se igralec ali igralka na rezervni klopi oglasi in želi vedeti, pri čem je – s tem se ego samo še okrepi. Če želite prav odreagirati na tovrstno obnašanje, strokovnjaki svetujejo, da prekinete stike, saj pri takšnem odnosu manjka spoštovanje.

3. fenomen spletnih zmenkov: »Gatsbying« (igranje žigola)

Ta trend, ki ga poznamo iz družbenih omrežij, je poimenovan po romanu F. Scotta Fitzgeralda z naslovom Veliki Gatsby iz 20. let prejšnjega stoletja. V njem si naslovni junak svojo ljubljeno prizadeva osvojiti s prirejanjem glamuroznih zabav. Kot opisujejo strokovnjaki, gre za osvajalce, ki na Instagramu ali podobnih družbenih omrežjih objavijo svoje lepe in vpadljive fotografije. Najprej je zato priporočljivo imeti svoj račun na družbenih omrežjih. Tudi če vas je strah zavrnitve, poskusite odprto izraziti svoje občutke. Vse, ki jim tovrstna pozornost godi, pa strokovnjaki svetujejo: Če vas ne moti, preprosto uživajte v dvorjenju.

4. fenomen spletnih zmenkov: »Situationship« (nedoločljiv status razmerja)

Kot že sam izraz namiguje, pri tem fenomenu ne gre za pravo razmerje (angl. relationship), temveč le za določen trenutek ali situacijo (angl. situation). Takšen status razmerja se pojavlja zaradi velike izbire potencialnih partnerjev v svetu spletnih zmenkarij, s katerimi istočasno navežemo stik. Da ne bi bili razočarani, strokovnjaki svetujejo, da se že na samem začetku odkrito pogovorite o medsebojnih pričakovanjih. Če se ne ujemajo, potem bolje, da se umaknete.

5. fenomen spletnih zmenkov: »Ghosting« (t. i. ghostanje ali ignoriranje)

Pri spletnih zmenkarijah verjetno nihče ni varen pred tem fenomenom: Oseba, s katero ste si še pred kratkim pisali, z njo govorili po telefonu ali se celo srečali v živo, se kar naenkrat brez opozorila spremeni v »duha« (angl. ghost) in izgine. Za seboj pusti negotovost, dvom vase, jezo in poraja se vprašanje: Zakaj? Strokovnjaki pojasnjujejo ta fenomen z utemeljitvijo, da se osebe, ki tako nenadoma izginejo, ne želijo spopadati z neprijetnimi čustvi in reakcijami, za svoja dejanja pa ne želijo prevzeti odgovornosti. Oseba, ki to ignoriranje doživi na lastni koži, običajno ni kriva za to. »Duhovi« pogosto niso pripravljeni na resno zvezo, morda se odločijo za nekoga drugega ali pa celo sploh niso samski. Tinder in ostala podobna omrežja spodbujajo takšno vedenje, saj je ujemajoče pare kadarkoli mogoče odstraniti. Še več na to temo si lahko preberete v našem prispevku o t. i. ghostanju.

6. fenomen spletnih zmenkov: »Orbiting« (kroženje)

Orbiting je neke vrste t. i. ghostanja. Razlika je v tem, da oseba ne izgine iz vašega življenja v celoti, temveč vam še naprej sledi (»kroži nad vami«) na ostalih družbenih omrežjih (ki so mu znana iz vašega profila za zmenke ali pa ste prek ostalih družbenih omrežij komunicirali že v času zmenkarij). Še naprej si ogleduje vaše zgodbe in všečka ter komentira vaše objave – zunanji opazovalec bi pomislil, da še vedno ohranjata stike, medtem ko ste vi v izjemno neprijetni situaciji: Neposredne komunikacije pravzaprav ni več, a stikov nista v celoti prekinila. Strokovnjaki v tem primeru svetujejo, da osebo na družbenih omrežjih preprosto blokirate in zaključite zgodbo. Več kot očitno je, da ni več pravega interesa.

7. fenomen spletnih zmenkov: »Love-Bombing« (bombardiranje z ljubeznijo)

Ljubezenske izpovedi se dogajajo veliko prehitro, oseba vas snubi z obljubami in vas tako rekoč bombardira s pozornostjo. Če na to ne reagirate ustrezno, običajno sledi t. i. ghostanje ali prekinitev zveze. Namen »bombardiranja z ljubeznijo« je, da žrtev postane čustveno odvisna. Če se želite izogniti toksičnemu odnosu, na svoj lastni občutek pa se ne morete zanesti, prosite prijatelja ali prijateljico za objektivno mnenje ali poiščite pomoč strokovnjakov.

8. fenomen spletnih zmenkov: »Dating-Burnout« (izgorelost zaradi prevelike količine zmenkov)

Ujemanje – zmenek – ghostanje – ponovitev. Če se pogosto ogrejete za nekoga in na koncu vedno znova doživite zavrnitev, lahko to privede do izgorelosti zaradi zmenkov – imenovana tudi kot otožnost zaradi zmenkarij ali angleško »dating blues«. Preventivno si lahko pomagate s počasnimi zmenkarijami (angl. slow dating), tj. da si zavestno vzamete čas in v daljšem časovnem obdobju poglobljeno spoznate manj ljudi. Če je stanje res kritično, vam zmenki ne prinašajo več nobenega veselja in se vam zdijo brez smisla, je morda čas, da izbrišete vse profile in si privoščite daljši premor. Aplikacije za zmenke so ustvarjene kot igra, ki nas dodatno zasvoji s pomočjo nagrad (všečki in ujemanje). V takšnih primerih je težko prenehati. Najbolje je, da omejite čas, ki ga preživite na spletnih platformah za zmenke. Če hkrati uporabljate več aplikacij, morda razmislite o tem, da bi se tudi pri tem malce omejili – če je izbire preveč, nas namreč tudi to izčrpa, prinaša stres in neodločnost. V psihologiji strokovnjaki govorijo o teoriji prevelike izbire (angl. choice overload theory, znano tudi kot paradoks izbire). Čeprav bi radi verjeli, da nas večja možnost izbire osreči, to ne drži. Vedno želimo izbrati najboljše zase, izgubimo pa pregled nad vsemi možnostmi, ne moremo se predati čustvom in na koncu ostanemo brez zmenka in tudi brez razmerja.

9. fenomen spletnih zmenkov: »Slow Dating« (počasne zmenkarije)

Da bi se izognili izgorelosti zaradi prevelikega števila zmenkov, so počasne zmenkarije (angl. slow dating) dobra alternativa hitrim in površinskim spletnim zmenkarijam. To pomeni, da greste pri počasnih zmenkih korak nazaj, saj ne gre več samo za to, da v čim krajšem času preletite čim več profilov in poskušate nabrati čim več ujemanj. Če so hitri zmenki za vas prevelik zalogaj, strokovnjaki svetujejo, da upočasnite iskanje in postanete bolj osredotočeni: Izberite manj kandidatov, počasi navezujte stike, ne ostanite zgolj površinski (poglobljeni pogovori so priporočljivi), predvsem pa si zavestno vzemite čas za omejeno število zmenkov. Če pretiravate z izbiro, lahko prej dosežete nasprotni učinek. Dobre napotke, kaj je pravzaprav bistvo zmenkov, najdete v knjigi avtorja Jaya Shettyja »8 pravil ljubezni«.

Dodatni namigi strokovnjakov za spletne zmenke: Poleg številnih priložnosti, ki jih nedvomno spletne zmenkarije prinašajo, ne moremo spregledati tudi številnih tveganj. Če jih ozavestite in bolj racionalno uporabljate aplikacije za zmenke (bolj za zabavo kot zares), vam bo lažje vzpostaviti čustveno pregrado in ohraniti distanco. Konec koncev potrebujete debelo kožo, da lahko »preživite« v džungli spletnih zmenkarij. Vedno imejte v mislih, da si lahko poiščete tudi pomoč psihologov, če le-to potrebujete.