Active Beauty
Kako pomemben je vitamin D za imunski sistem?

Sončni vitamin

Kako pomemben je vitamin D za imunski sistem?

Sončni vitamin ima številne pomembne funkcije v telesu, med drugim krepi imunski sistem. Toda dopolnilni vnos vitamina D ni nujen za vse. Kaj je treba upoštevati:

Kako učinkuje vitamin D na imunski sistem?

Gre za v maščobi topen vitamin, ki se uvršča med hormone. Vitamin D je pomemben predvsem za močne kosti. Poleg tega vpliva na različne hormone in je pomemben pri krepitvi imunske obrambe. Zadostna količina vitamina D aktivira celice ubijalke, da uničijo celice, ki so jih napadli patogeni. 

 

Kako prepoznam pomanjkanje vitamina D? 

Znaki pomanjkanja vitamina D so lahko večja dovzetnost za okužbe ter bolečine v mišicah in udih. Za natančnejše informacije o ravni vitamina D je potrebna analiza krvi. Toda ker se telesa med seboj razlikujejo tudi po proizvodnji količine vitamina D, ni natančno opredeljene vrednosti, ki bi jo bilo treba dovesti v telo.

 

Kako preprečim pomanjkanje vitamina D?

Vitamin D se tvori šele v telesu. V naši prehrani predstopenj vitamina D skorajda ni, v živilih rastlinskega izvora pa ga je izjemno malo. Po drugi strani so dober vir mastne ribe, kot so sled, skuša in losos, pa tudi rumenjak. Za tvorbo vitamina D je pomembno, da dovolj časa preživimo zunaj. Sončna svetloba namreč spodbuja njegovo proizvodnjo v telesu. Blagodejnim žarkom izpostavite četrtino kože: obraz, dlani, dele rok in nog. 

Vsaj za Srednjo Evropo velja, da zdravim ljudje, ki se uravnoteženo prehranjujejo in rekreirajo na prostem, ni treba skrbeti zaradi pomanjkanja vitamina D. Poleg tega lahko telo nakopiči večmesečno zalogo vitamina D.

Komu se priporoča jemanje vitamina D v obliki dopolnila? 

Pomembno je, da se o jemanju vitamina D najprej posvetujete z zdravnikom. Prav tako svetujemo, da pred uživanjem prehranskih dopolnil preverite koncentracijo vitamina D v krvi. 
 
Dopolnjevanje prehrane z vitaminom D je še posebej smiselno za določene starostne skupine. Priporoča se na primer stanovalcem domov za starejše, ki iz takih ali drugačnih razlogov ne morejo ven na sonce. Strokovnjaki jemanje preparatov priporočajo celo ljudem s temneje pigmentirano kožo. Kot dopolnilo ga lahko zaužijejo tudi osebe, ki imajo težave s črevesjem, saj te zmanjšajo tvorbo vitamina D. Pozimi je dopolnilni vnos vitamina D priporočljiv za dojenčke do prvega leta starosti in malčke do dveh let.
 
Jemanje vitamina D pri zdravih odraslih ni potrebno, če je cilj zgolj dodatna podpora imunskega sistema. Tak je skupni zaključek izsledkov 25 študij, v katerih je sodelovalo več kot 11.000 otrok in odraslih. Iz študije sledi, da vitamin D ne preprečuje okužb z gripo ali prehladnimi virusi. To velja za ljudi z normalno oz. zmerno nizko koncentracijo vitamina D v krvi. Kot podpora imunskemu sistemu bo dopolnilo morda koristilo osebam, ki jih pesti izrazito pomanjkanje vitamina D. Poleg tega je študija pokazala, da je v primeru pomanjkanja vitamina D bolje jemati manjše količine v rednih presledkih. Raziskovalci predpostavljajo, da telo prevelikih količin ne more optimalno uporabiti. 

 

Lahko zaužijemo preveč vitamina D?

Da, v redkih primerih je mogoče predoziranje. S tem se poviša raven kalcija v krvi. Posledica je pogostejše uriniranje, slabost, bruhanje, lahko pa tudi spodbudi nastanek ledvičnih kamnov. V skrajnem primeru lahko predoziranje z vitaminom D privede do odpovedi ledvic.